Telefoonnummervermeldingen op websites van merchants zijn vele affiliates een doorn in het oog. De affiliate stuurt een klant door, de klant besluit vervolgens telefonisch te bestellen en de affiliate loopt zijn sale mis. Uit onderzoek van AdInsight (UK) blijkt dat 43% van de online verkopen nog steeds over de telefoon plaatsvindt. Het gaat hier om veel gemiste sales. Tijd dus om serieus na te gaan denken over de mogelijkheden van Call Tracking.
De interactie tussen online en offline gedrag lijkt steeds meer toe te nemen. Het gebeurt vaak dat mensen online naar een product zoeken en vervolgens telefonisch bestellen. Ondanks dat we nu in een online tijdperk leven, bestellen veel mensen nog steeds liever bij een echt persoon dan via een digitaal winkelmandje en een online bestelformulier. Vooral bij duurdere aankopen of producten waar mensen vragen over hebben – denk bijvoorbeeld aan internet en energie, grijpt men nog altijd snel naar de telefoon. Het is daarom van groot belang te meten waar de telefonische bestellingen vandaan komen en wat ze opleveren.

Kwaliteit mag wat kosten Call Tracking

Telefoontjes naar een callcenter kosten een adverteerder vaak veel geld. Daartegenover staat dat de kwaliteit van een telefonische lead vaak hoger ligt dan die van een online lead. Volgens een studie van het MIT converteren leads namelijk 22 maal meer als er binnen 5 minuten contact wordt opgenomen met de geïnteresseerde. Daarbij komt dat de orderwaarde bij een telefonische aankoop vaak hoger ligt omdat mensen via de telefoon geneigd zijn meer te bestellen. Dit onder andere met dank aan de saleskwaliteiten van de medewerker aan de andere kant van de lijn.

Call Tracking in een notendop

Call Tracking kan op verschillende manieren toegepast worden. Hieronder worden enkele trackingmethodes kort uitgelegd.

Statische unieke telefoonnummers

Door iedere affiliate een eigen landingspagina/banner toe te kennen, met daarop een uniek telefoonnummer, kan er eenvoudig worden bepaald via welke affiliate de klant is binnengekomen. Een simpele meetmethode, maar niet handig als je honderden affiliates hebt en dus met honderden telefoonnummers aan de slag moet.

Dynamische unieke telefoonnummers

Met dynamische telefoonnummers kan de eigen landingspagina gebruikt worden. Het verschil met statische unieke telefoonnummers is dat bij deze methode alleen het telefoonnummer verandert. Achteraf kan achterhaald worden aan welke affiliate dat telefoonnummer ten tijde van de sale was toegewezen en dus wie er uitbetaald moet worden.

Telefoonnummerextensies

In plaats van unieke telefoonnummers kan er ook gebruik gemaakt worden van telefoonnummerextensies. Voordeel hiervan is dat er minder telefoonnummers nodig zijn dan bij de statische unieke telefoonnummers. Nadeel is dat er natuurlijk maar een beperkt aantal extensies per telefoonnummer beschikbaar is.

Codes

Telefoontjes kunnen ook gemeten worden door unieke dynamische affiliatecodes te plaatsen onder de telefoonnummers. De telefonist(e) zal vervolgens naar deze code moeten vragen of deze code zal door de klant ingetoetst moeten worden om deze te registreren. Vervolgens kan er bepaald worden aan welke affiliate de sale te danken is. Een voordeel van deze methode is dat het een vrij goedkope manier van meten is. Er is immers maar één telefoonnummer nodig.

Call Tracking is een flinke investering voor de adverteerder, want momenteel wordt Call Tracking nog niet actief aangeboden door de Nederlandse affiliate-netwerken. Als je als adverteerder Call Tracking wilt inzetten zul je voorlopig nog even zelf aan de slag moeten. Maar als je de onderzoeken en ervaringen moet geloven kan Call Tracking de omzet een flinke boost geven. Als affiliates gaan promoten dat de klant telefonisch producten bestelt in plaats van via internet zou het conversiepercentage en de gemiddelde orderwaarde van een website flink kunnen stijgen. Daarnaast wordt het affiliate-programma extra interessant voor affiliates wat zal leiden tot meer programma aanmeldingen. Kortom, Call Tracking is zeker iets om te overwegen!

Bron: Frankwatching