In de aanloop naar de verkiezingen strijden politieke partijen hard om zieltjes te winnen. Maar kansen voor open doel worden gemist. Wanneer zwevende kiezers toenadering zoeken, worden zij door de partijen vaak keihard genegeerd.

Pogingen van kiezers om via telefoon, e-mail en Twitter met politieke partijen in contact te komen blijken vaak vruchteloos. Dit signaleert Arjen van Hijum, algemeen directeur van onderzoeksbureau Store Support.

Bellen

Telefoonnummers zijn niet te vinden, er wordt niet opgenomen en als je iemand aan de lijn krijgt geeft ‘ie vaak geen inhoudelijk antwoord. En de vriendelijkheid laat regelmatig te wensen over, vertelt BNR’s redacteur Nelleke van der Heiden. De SP scoort in de telefonische bereikbaarheid het beste. De D66 en de PVV krijgen een onvoldoende.

Mail

Wie zijn heil in de email zoekt is al weinig beter af. Meer dan de helft van de e-mails blijft onbeantwoord. D66 scooort hier het beste: 80 procent van de mails krijgt binnen een dag een antwoord. Maar die zijn zo gestandaardiseerd dat het antwoord maar in 39 procent van de gevallen aansluit op de vraag. De PVV beantwoordt 1 op de 10 mails.

D66

Richtlijn bij de D66 is dat bellers naar de website worden verwezen. “Op die website staat per onderwerp heel nauwkeurig wat we vinden en welke voorstellen we hebben voor Nederland. Die teksten zijn op een goud schaaltje gewogen en met veel zorg geschreven. Als je via de telefoon daarover gaat parafraseren dan gebeuren er ongelukken”, legt Annelou van Egmond, campagnevoorlichter van D66, uit.

Essentieel belang

Van Hijum: “Het bedrijfsleven realiseert zich al jaren dat het correct beantwoorden van klantvragen van essentieel belang is om te overleven, maar in politiek Den Haag is dit besef nog niet geland. Door vragen van kiezers niet of slecht te beantwoorden, laten de politieke partijen massaal stemmen van zwevende kiezers liggen.”

Cijfers

  • Bellers zijn in 42 procent van de gevallen ontevreden over de gekregen reactie.
  • Kiezers die een vraag mailen moeten in meer dan de helft (56 procent) van de gevallen meer dan vijf werkdagen wachten op een reactie. De reactie zelf beantwoordt over het algemeen niet de vraag en een derde van de gemailde antwoorden bevat tikfouten.
  • Twitteraars komen helemaal van een koude kermis thuis. Op 72 procent van de tweets wordt niet gereageerd, terwijl de twitteraars die wel een reactie krijgen erg tevreden zijn.

Bron: BNR