We betalen met z’n allen 21 miljoen euro te veel aan telecomproviders. Dat komt omdat onze belminuten naar boven worden afgerond. Al bellen we maar 30 seconden, er wordt een minuut gerekend. De Consumentenbond liet uitrekenen wat ons dat precies kost.

Voicemail

De website DeLaagsteRekening.nl bekeek 13.000 telefoonrekeningen van vorig jaar. Daaruit blijkt dat klanten gemiddeld voor 33 ongebruikte minuten per maand betalen. Zo duurt meer dan de helft van de gesprekken korter dan één minuut en bijna een kwart van de gesprekken zelfs korter dan vijf seconden. Dat gebeurt als je bijvoorbeeld iemands voicemail aan de lijn krijgt.

De directeur van de Consumentenbond Bart Combée zegt: “In 2013 zagen we al dat providers per maand 68 miljoen verdienen aan de beperkte houdbaarheid van beltegoed en daar komt nu dus nog eens 21 miljoen per maand bij door het naar boven afronden van telefoongesprekken. Consumenten krijgen zo niet de beltijd waar ze voor betalen.”

Telecomwet

Het is vanaf vorig jaar verplicht voor providers om ten minste één abonnement aan te bieden dat afrondt op seconden. De Consumentenbond ziet alleen te weinig vooruitgang; bij 14 procent van alle abonnementen is dat het geval. “Hoog tijd dus om het naar boven afronden van telefoongesprekken de wereld uit te helpen”, vindt de bond.