Maandag, de werkweek begint weer. Maar heb je wel echt weekend gehad? Nog even een mailtje naar je baas sturen voordat je gaat slapen. Of tijdens familiebezoek kijken of je nog belangrijke mails hebt gemist. Op zondagmiddag vast een paar collega’s appen over een project voor komende week. Doe jij vast ook wel eens.
We zijn altijd bereikbaar. Maar wat zijn de gevolgen daarvan eigenlijk voor jou als werknemer?
Daar zijn verschillende onderzoeken naar gedaan, maar niet heel veel: om precies te zijn 63 tussen 1992 en 2014. Het ene onderzoek concludeert dat het voor de werknemer eigenlijk wel goed is: je kan overal werken, bent lekker flexibel – goed voor de balans tussen werk en privé. Toch kan die constante bereikbaarheid er ook voor zorgen dat je het werk minder makkelijk los laat. Het zorgt voor stress, niet alleen bij jou, ook binnen de familie. Uit een poll van het Amerikaanse onderzoeksbureau Gallup, blijkt dat mensen die meer bereikbaar zijn buiten kantoortijden meer werkstress ervaren.
Lees het hele artikel op NRCQ