27 februari 2014 PAsCall Telefoonservice

Drie hulpmiddelen om de webwinkelier te ondersteunen

Brisk Magazine: Ruim tweederde van de webwinkeliers past de regels die gelden voor webwinkels niet op de juiste manier toe. Bijvoorbeeld als het gaat over bereikbaarheid, bedenktijd en tijdig vermelden van verzendkosten.

Dit blijkt uit onderzoek van de Consumentenautoriteit. Daarom heeft de Consumentenautoriteit nu drie online hulpmiddelen om de webwinkelier te ondersteunen. Want een webshop die regel-proof is betekent voordeel voor consument én webwinkelier.

Vragen en klachten webwinkelier

Het aanbod van webwinkels stijgt enorm. Jaarlijks komen er honderden bij. Voor alle webwinkels die aan consumenten leveren gelden regels uit het consumentenrecht en veel webwinkeliers zijn daarvan slecht op de hoogte. Uit onderzoek van de Consumentenautoriteit blijkt dat minder dan een derde van de onderzochte webwinkels de regels goed toepast. Tegelijkertijd komen over webwinkelen steeds meer vragen en klachten van consumenten binnen bij ConsuWijzer: een toename van veertien procent ten opzichte van 2011. Meestal gaan die over levering en betaling, bedenktijd en slechte bereikbaarheid van de webshop voor vragen en klachten.

Hulpmiddelen

Het goed toepassen van de regels verhoogt de kans op meer tevreden klanten voor de webwinkelier. Om ondernemers met een webshop te helpen de regels goed toe te passen
biedt de Consumentenautoriteit drie online hulpmiddelen:
Een speciale webpagina waarop alle regels staan beschreven en uitgelegd met voorbeelden van wat niet goed is;
De demo webshop die in beeld en geluid uitlegt waaraan de webwinkelier moet denken bij het inrichten van zijn webshop;
De checklist waarmee de webwinkelier via een aantal vragen kan zien of zijn webshop aan de belangrijkste punten voldoet.

Goede webwinkelier?

De Consumentenautoriteit voert de komende maanden de campagne ‘Goede webwinkelier? Check dat hier’ om ondernemers te wijzen op de regels. Als zij zich niet aan de regels houden, kan de Consumentenautoriteit optreden en boetes opleggen tot maximaal 450.000 euro per overtreding. Voldoet een webshop aan de regels dan kan de consument met meer vertrouwen online winkelen. En dat levert voordeel op voor consument én webwinkelier.

Tagged: , , ,

PAsCall Telefoonservice PAsCall is altijd aanwezig, altijd met een lach, altijd goed gehumeurd, altijd professioneel, altijd volgens uw wensen en altijd op tijd. Met PAsCall Telefoonservice mist nooit meer een belangrijk telefoontje en u geeft altijd een goede indruk, ook als u er niet bent.