Transmess: Eenmanszaken in Nederland zijn telefonisch slecht bereikbaar. Dat blijkt uit een onderzoek door BTC Solutions uit Amstelveen onder ongeveer duizend eenmanszaken in Nederland.
Volgens het onderzoek is 55 procent van de bedrijven niet bereikbaar voor potentiële klanten. In 45 procent van de gevallen werd de telefoon gewoon niet opgenomen; slechts 10 procent liet een voicemailbericht achter. Eenmanszaken melden ook niet dat ze op vakantie zijn. Vanwege tijdgebrek moesten klanten bij 11 procent maar ‘s avonds terugbellen.
Familienaam
De partner blijkt bij 13 procent van de gesprekken de telefoon te beantwoorden, meestal (10 procent) met de familienaam of voornaam. Bij 2 procent waren het zelfs kinderen of oma, die aangaven dat pappa of de zoon aan het werk was. Slechts 3 procent neemt op met de bedrijfsnaam. Het privételefoonnummer is veelal ook het zakelijk nummer, concluderen de onderzoekers.
Dure oplossingen
Bijna de helft van de eenmanszaken heeft wel eens het gevoel door de slechte bereikbaarheid klanten en omzet te missen. De eenpitters weten echter niet hoe zij de problemen van bereikbaarheid moeten oplossen. Door de kleinschaligheid van het bedrijf zijn de vaak dure oplossingen geen optie en kunnen zij bij de gemiddelde telecomleverancier niet de beste en scherpste tarieven bedingen. Dat blijkt uit een onderzoek door BTC Solutions uit Amstelveen onder ongeveer duizend eenmanszaken in Nederland.