Onderzoek van de Consumentenbond wijst uit dat de telefonische bereikbaarheid van huisartsen nog steeds te wensen overlaat. Ruim 33% van de praktijken voldoet niet aan de norm.
Van de 510 telefoontjes die de Consumentenbond in het kader van het onderzoek pleegde, werd 19% helemaal niet opgenomen, terwijl in 14% van de gevallen de door het Ministerie van Volksgezondheid en de Inspectie voor de Gezondheidszorg gestelde norm van twee minuten niet werd gehaald. In sommige gevallen (drie procent) stonden de bellers van de Consumentenbond maar liefst vijf tot tien minuten in de wacht.
Bij soortgelijk onderzoek in 2010 werd de norm van twee minuten in 58% van de gevallen gehaald. Met een huidige score van 66% is er sprake van een kleine vooruitgang, maar zowel minister Schippers van Volksgezondheid als de Landelijke Vereniging van Huisartsen (LVH) zijn van mening dat verdere verbetering niet alleen mogelijk, maar vooral ook noodzakelijk is.