19 februari 2014 PAsCall Telefoonservice

Tips om meer leads te krijgen

Leads; Hoe krijg je ze en wat hindert om interessante leads te krijgen? Ondanks het feit dat de economie in het laatste kwartaal van 2013, zoals vandaag het CPB wist te melden, weer wat is verbeterd, blijft het voor veel zpp’ers toch ploeteren om potentiële opdrachtgevers te vinden.

Offerte platforms

Velen maken, noodgedwongen, gebruik van offerte platforms als Springest. Offerti, FreeLance waar opdrachtgevers hun wensen uitzetten en waarop aanbieders kunnen bieden en veelal moeten betalen voor een lead. De meningen over het gebruik van de genoemde platforms verschilt. Waar de een enthousiast over de geboden mogelijkheden zijn anderen er minder over te spreken omdat geen van de genoemde platforms een kwalitatieve toetsing op de aanbieders aanbrengt. Het staat iedereen vrij, zowel amateurs als professionals, om te bieden op leads.
Wilt u niet afhankelijk zijn van de genoemde platforms? Wilt u op eigen kracht leads ontdekken of naar u toetrekken, dan leest u hierna wat u kunt doen om dat te bereiken.

Wees zichtbaar

In ruim 90% van alle gevallen beginnen opdrachtgevers, zeker in de B2B, hun speurtocht naar potentiële leveranciers via de zoekmachines en sociale media. De genoemde fora hebben dat goed begrepen en daar ligt dan ook hun kracht om leads aan te trekken. Leer van hen en zorg voor een betere aanwezigheid en zichtbaarheid. Dit betekent dat u, waar u maar kunt, uw website, blog en sociale media ook moet verkopen. Dit kan via uw
E-mailhandtekening, op uw website (buttons voor de sociale media), via persberichten, updates via uw sociale media, op uw auto, brieven, facturen, nieuwsbrieven, brochures, visitekaartjes, presentaties, foto’s, video’s, websites van bevriende relaties, T-shirts, stickers, badges bij bezoek aan een congres, naambordjes tijdens trainingen, etc. Kortom, overal waar u kunt en zult opvallen.

Maak informatie vindbaar en toegankelijk

Vul uw website en sociale media met boodschappen en beelden die de beoogde doelgroepen aanspreekt. Ga op de plaats van de klant zitten, vraag u af welke zoekwoorden ‘leken’ op uw vakgebied gebruiken om informatie te vinden en gebruik die op de website en sociale media. Een veel gemaakte fout op websites is, dat de openingspagina statisch is; de informatie verandert daar niet of nauwelijks! Maak gebruik van beeld: foto’s, video’s, PowerPoint of Prezi-presentaties omdat we in een tijdperk leven waarbij beeld steeds belangrijker wordt dan tekst. (Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden!)

Wees volledig, maar wel kort en krachtig

Opdrachtgevers hebben doorgaans haast en weinig tijd om veel te lezen. Zorg dus allereerst voor een duidelijke structuur van uw website. Gebruik tabbladen die direct duidelijk maken wat daar te lezen staat. Plaats onder de tabs volledige informatie. Er is geen tijd voor ‘klifhangers’ want daaraan hebben lezers geen behoefte. Voorkom dat er onnodig veel doorgeklikt moet worden naar andere pagina’s en, als u een informatieformulier gebruikt voor het opvragen van meer informatie, maak dat formulier dan niet te uitgebreid en vraag alleen de hoogstnodige gegevens om een eerste contact te kunnen leggen.

Maak contact gemakkelijk

Zet de contactinformatie op uw website op zoveel mogelijk plaatsen zodat de bezoeker niet onnodig daarnaast hoeft te zoeken. Denk in het bijzonder aan het vermelden van uw contactgegevens op sociale media zoals Linkedin, Facebook, Twitter, Pinterest, Google+. Nog te vaak moet een geïnteresseerde teveel moeite doen om daar contactinformatie te vinden zonder diverse malen door te moeten klikken of naar een website te gaan en daar te zoeken. Dus, noem uw telefoonnummer, e-mailadres, Skype-adres, sociale media, adres, KvK- en BTW-nummer.

Consistentie van informatie

Nog teveel zzp’ers, in de zakelijke dienstverlening, hebben er een handje van om teveel diensten aan te bieden. Zij doen dat meestal in de hoop om door het aanbieden van een heel breed pakket meer kansen te maken. In de praktijk blijkt echter dat dit tegen hen werkt. Potentiële opdrachtgevers zien dan door de bomen het bos niet meer en vinden de aanbieders bovendien ongeloofwaardig. Er wordt vanuit gegaan, terecht of onterecht, dat men niet goed kan zijn in teveel uit elkaar liggende zaken. Het is dus belangrijk om uw specialisatie als speerpunt te maken van uw boodschappen op de website en de sociale media en wees daarin consistent. Specialisatie loont echt om u een onderscheidend vermogen te geven en een frisse herkenbaarheid!

Geloofwaardigheid

Ik heb daarover al een artikel geschreven (klik hier) maar hier wil ik waarschuwen voor het overdrijven van informatie. Ik doel hier op het uzelf ‘Directeur’, ‘President’ of ‘CEO’ te noemen als u een zzp’er bent. Deze informatie maakt u er niet geloofwaardiger op. Gebruik evenmin het woord ‘wij’ als u alleen werkt. U wordt geloofwaardiger door gewoon over uzelf in de derde persoon enkelvoud te praten (hij/zij) of uw lezers in de ik-vorm toe te spreken.

Snelheid van reageren

Uiteraard maakt u gebruik van de mogelijkheid om geïnteresseerden via een formulier of e-mail te laten reageren of via een zogenaamde call to action knop; het rechtsreeks kunnen bellen door daarop te klikken. Gebruikers van een e-mailoptie verwachten dat u nog dezelfde dag reageert. Hoe sneller u reageert, hoe positiever dit wordt ervaren. Dus zorg ervoor dat u direct een boodschap op uw smartphone krijgt zodat u snel kunt reageren!
Bent u niet op uw kantoor aanwezig of zit u in bespreking zodat u de telefoon niet kunt oppakken, maak dat gebruik van een telefoonopvang service (telefoonservice). Dit komt niet alleen professioneler over maar is bovendien een stuk beter dan de ingesproken boodschap dat u even niet bereikbaar bent. Linkedin-gebruikers kunnen leads krijgen via het opvolgen van bezoeken aan hun profiel. (Klik hier voor meer informatie)

Wie schrijft die blijft

Zorg dat u regelmatig nieuws op uw vakgebied brengt in de vorm van nieuwsbrieven, artikelen, whitepapers, e-books en updates op uw sociale media. Vraag u wel eerst even af wanneer ‘uw publiek’ online is. Het is zinloos als u ‘s nachts om 1.00 uur berichten gaat uitzetten als rond die tijd uw doelgroep op één oor ligt.  Zorg er dus voor dat u het juiste tijdstip en de juiste dag kiest. (U kunt wel ‘s nachts iets schrijven en via bv. TweetdeckSocialOomph of Hotsuite een later tijdstip voor ‘uitzending’ programmeren.)  Pas er echter voor op dat u in de genoemde uitingen niet teveel reclameboodschappen stopt. De boodschap moet voldoende zijn voor een langer bezoek aan uw website of het verkrijgen van aanvragen.

Netwerken

Maak gebruik van uw bestaande netwerkcontacten om hen op de hoogste stellen van het feit dat u om leads verlegen zit. Stel gewoon de vraag of zij willen helpen, formuleer geen algemeen verzoek, maar vertel naar welke specifieke leads u op zoek bent. Nog teveel zzp’ers vergeten dit kanaal in te schakelen terwijl hier nu juiste de mensen zitten die u een goed hart toedragen en u graag zullen willen helpen. Bedenk wel dat ook hier het mes aan twee kanten snijdt. Als u alleen maar wilt halen en niets komt brengen droogt de beoogde bron snel op!

Bron: Managers Online

Tagged: , , , ,

PAsCall Telefoonservice PAsCall is altijd aanwezig, altijd met een lach, altijd goed gehumeurd, altijd professioneel, altijd volgens uw wensen en altijd op tijd. Met PAsCall Telefoonservice mist nooit meer een belangrijk telefoontje en u geeft altijd een goede indruk, ook als u er niet bent.