Marketingfacts: Veel dingen zijn al heel lang hetzelfde. Al zolang we leven hebben we slaap nodig, de zon komt op in het oosten, water komt uit de kraan, geld groeit op niemands rug en bergen kunnen we nog steeds niet verplaatsen. Toch bonkt er een onmiskenbare verandering op onze maatschappelijke deur.
Door sociale netwerken staan we chronisch met elkaar in verbinding, én hebben we allemaal toegang tot dezelfde bergen informatie. We weten samen heel snel heel veel. Over producten, productprijzen, en over productervaringen. Dat maakt ons mondig, deskundig, en kritisch.
Sindsdien kijken we anders naar bedrijven. De reputatie waar zij decennialang zorgvuldig aan gebouwd hebben zegt ons weinig meer. Want die reputatie is geworteld in het informatiemonopolie dat zij niet meer hebben. We weten al wat we van een merk vinden voordat ze ook maar een woord gesproken hebben. Daarom eisen we eerlijkheid, gelijkwaardigheid, inzage en inspraak. En wanneer nodig eisen we ook snelle hulp, en wel dáár waar we ons begeven. Ook voor negenenen, en ook na vijven. Facebook en Twitter slapen nooit.