Uit onderzoek van Telfort Zakelijk in samenwerking met BusinessCompleet.nl blijkt dat Nederlandse zzp’ers veel bellen. Zo wat een op de drie zelfstandig ondernemers telefoneert vaak langer dan 10 minuten. Van de jonge ondernemers is dat zelfs tegen de veertig procent. Het onderzoek werd gehouden onder 1268 respondenten, van wie 44,2% zzp’ers.
Wat zijn dan de gespreksonderwerpen? Hier de top 4:
1) organiseren van zaken (199)
2) informatie opvragen (180)
3) privézaken (128)
4) Klanten werven (125)
Op de zaak
De telefoon wordt dus voornamelijk zakelijk gebruikt. Een kwart van de respondenten geeft aan dat dit zelfs tussen de 80 en 90% is. De telefoontjes worden ook meestal op de zaak gepleegd (64,3%). Thuis scoort 21,5%. Aardig detail is dat vrouwelijke ondernemers vaker thuis bellen. 29,8% versus 18,5%.
Bijna 1 op de 10 ondernemers belt wel eens in de auto. Opvallend verschil is dat vrouwen veel minder bellen in de auto. Als er wordt gebeld wordt het meest gebeld met zakenrelaties (84,8%). Daarna volgen op ruime afstand collega’s (9,6%) en vrienden (6,2%)
Bron: ZZP Nederland