Ondanks de krappe situatie op de arbeidsmarkt blijven deuren voor werkzoekenden gesloten. In de huidige arbeidsmarkt hebben bedrijven vaak moeite om openstaande vacatures vullen. Het zou dus voor de hand liggen dat mogelijke kandidaten met open armen ontvangen worden. Uit onderzoek blijkt dat dit vrijwel nooit het geval is.
Er is door B2Bees onderzoek gedaan naar de ‘gastvrijheid’ van bedrijven richting mogelijke sollicitanten. Uit het onderzoek blijkt onder andere dat meer dan tweederde van de bedrijven niet bereikbaar is op het moment dat een mogelijke kandidaat contact zoekt naar aanleiding van een vacature.
68% bedrijven onbereikbaar voor sollicitanten
Er is op twee verschillende dagen gebeld naar aanleiding van vacatures op nationalevacaturebank.nl voor accountmanagementfuncties in de regio Groot Amsterdam. Doel was onder andere om inhoudelijke vragen te kunnen stellen over de vacatures. De uitslag is schokkend: In ruim 68 procent van de gevallen was er niemand bereikbaar om de sollicitant te woord te staan en de vragen over de vacature te beantwoorden.
“Op het moment dat u voor een functie op zoek bent naar proactieve kandidaten, zoals in de verkoop toch het geval is, mag u er toch vanuit gaan dat u bereikbaar bent voor mogelijke sollicitanten die contact zoeken. Als u uw telefonische bereikbaarheid niet kan garanderen, bied dit dan niet aan en doe alles online,” aldus B2Bees. “Op veel sites wordt sollicitanten aangeraden vooraf contact op te nemen met het bedrijf om informatie te achterhalen die niet blijkt uit de papieren vacature. Goed advies, alleen werkt dit in de praktijk dus niet.”
Alternatieven telefonische bereikbaarheid
Verschillende bedrijven bieden sollicitanten alternatieven zoals e-portfolia, online profielen, communicatie via Social Media en VideoVacatures. Alle informatie 24/7 beschikbaar stellen via het online kanaal lijkt de toekomst te zijn, bellen met een contactpersoon heeft zijn beste tijd in ieder geval gehad.